Hoe technologie ondersteuning kan bieden bij dementie thuis
Technologie kan in alle stadia van dementie ondersteuning bieden. Dementie is een steeds vaker voorkomend ziektebeeld. Cliënten kunnen met de juiste zorginzet langer thuis blijven wonen. Met een beetje hulp door de inzet van technologie, hoeft de last niet enkel op de schouders van mantelzorgers en zorgverleners te liggen. Er zijn verschillende soorten en in dit artikel schrijven we over hoe technologie ondersteuning kan bieden bij dementie thuis.
Feiten over dementie en mantelzorg
Dementie is de snelst groeiende doodsoorzaak in Nederland. De kans om een vorm van dementie te krijgen wordt groter naarmate een hogere leeftijd wordt bereikt. Ongeveer 74% van de mensen met dementie woont thuis. De verzorging wordt gedaan door familie en omgeving. Deze mensen worden mantelzorgers genoemd. Voor ongeveer 67% van de mantelzorgers is het een baan of wordt het met een baan gecombineerd. Ruim de helft van alle mantelzorgers in Nederland ervaart het verzorgen van naasten als een zware belasting. Overbelasting van mantelzorgers is een actueel thema in de gezondheidszorg. Daarom zijn mensen, de overheid en organisaties altijd op zoek naar manieren om lastenverlichting te bieden. Kan technologie helpen?
Voorbeelden van technologie in de zorg thuis
We leven in een tijd van snelle technologische vooruitgang. Het internet en de toegankelijkheid van software helpt onze wereld in vele vormen. Ook in de zorg biedt het oplossingen. Vilans heeft een overzicht gemaakt van verschillende soorten technologie bij dementie thuis die kunnen worden ingezet. Er kan gedacht worden aan:
- – Apps
- – Beeldbellen
- – Sociale robotica
- – Medicijndispenser
- – Communicatieplatform
- – Leefstijlmonitoring
- – Geavanceerde bewaking
- – GPS en personenalarmering
- – Sleutelkleus of elektronisch slot
In volgende artikelen die wij publiceren zullen we dieper ingaan op deze voorbeelden.
Voordelen van zorgtechnologie
Het inzetten van zorgtechnologie ter ondersteuning van mensen thuis kan voordelen hebben. Het biedt de mogelijkheid om persoonlijk in contact te staan zonder fysiek aanwezig te moeten zijn. Dat kan tijd besparen zonder de menselijke kant van zorg te verliezen. Denk hierbij aan beeldbellen met een dierbare die de diagnose dementie heeft. Leefstijlmonitoring is zelfs een voorbeeld van zorgtechnologie die 24 uur per dag een oogje in het zeil kan houden. Door meldingen te automatiseren krijgt de mantelzorger of zorgprofessional signalen door of de cliënt afwijkt van het normale levenspatroon. Zo kan men op tijd opmerken of er iets aan de hand is. Deze technieken bieden controle, overzicht en kunnen geruststelling bieden. Het kan tijd besparen en biedt ondersteuning in de zorgactiviteiten.
Wordt de zorg door de inzet van zorgtechnologie onpersoonlijk?
Een veelgestelde vraag en bezwaar tegen de inzet van zorgtechnologie is dat verwacht wordt dat de zorg onpersoonlijk wordt. Deze beleving is voor iedereen anders. De technieken zijn vrij nieuw en heeft daarom tijd nodig om de voordelen te bewijzen aan de gebruikers. Het fysieke menselijke contact is moeilijk in te ruilen door techniek. Daarom zal zorgtechnologie veelal worden gebruikt als ondersteuning en niet als vervanging van de activiteiten in de zorgbehoefte. Dit is bij de diagnose dementie niet anders dan bij andere ziektebeelden.
De bron die wij hebben gebruikt voor dit artikel komt bij Vilans vandaan en is hier terug te vinden.
Meer informatie
Wilt u meer informatie aanvragen over hoe Omzorg ondersteuning biedt bij dementie? Bekijk dan de zorg bij dementie pagina of vraag vrijblijvend advies aan voor uw situatie.