Blij dat we ons hart hebben gevolgd
Het leven van Jacqueline Walvoort (53) uit Valburg stond begin dit jaar ineens op zijn kop, toen haar moeder plotseling werd opgenomen in het ziekenhuis. Die opname bleek het begin van de palliatieve terminale fase. Een verdrietige tijd brak aan voor Jacqueline, haar broer en naaste familie. “Maar Omzorg heeft ervoor gezorgd dat mijn moeder haar laatste dagen thuis mocht doorbrengen. De verpleegkundigen zijn onze reddende engelen geweest.”
Slecht nieuws
Het is eind februari 2024 als de moeder van Jacqueline – dan 82 jaar – met extreme hoofdpijn en misselijkheid wordt opgenomen in ziekenhuis Rijnstate in Arnhem. “We waren direct gealarmeerd door de ziektegeschiedenis van mijn moeder”, vertelt Jacqueline. Wat eerst een storing in het evenwichtsorgaan lijkt te zijn, blijkt al snel veel slechter nieuws. “Ik wist dat het mis was toen mijn moeder onsamenhangend begon te praten. Een bloedpropje in haar hersens bleek de oorzaak. Mijn moeder is direct geopereerd, maar dat mocht helaas niet meer baten. Niet veel later hoorden we van de artsen dat ze niets meer konden doen.”
Laatste fase: zo comfortabel mogelijk
“Na dit slechtnieuwsgesprek hebben mijn broer en ik mijn moeder niet meer alleen gelaten. Mijn moeder is heel belangrijk voor mij en ik wilde haar laatste tijd zo comfortabel mogelijk maken. Helaas was er geen plek in het hospice. En omdat we niet direct zorg thuis konden regelen, moest mijn moeder noodgedwongen in het ziekenhuis blijven. Een paar heel moeilijke dagen volgden. We voelden ons verdrietig en niet altijd begrepen. Gelukkig kreeg ik een tip van een vriendin die zelf in de zorg werkt. Zij kende Omzorg en raadde ons aan direct contact op te nemen.”
Omzorg: begripvol en warm
Jacqueline noemt het eerste contact met Omzorg ‘heel fijn, begripvol en warm’. “Er werd direct actie ondernomen en binnen één werkdag kregen we het nieuws dat er verpleegkundigen beschikbaar waren. In ieder geval voor twee dagen, daarna zouden we verder kijken. Mijn broer en ik zijn gelijk in de actiestand gegaan: er moest een morfinepomp geregeld worden via het ziekenhuis en een bed beneden in de woonkamer. Het was maandagavond toen mijn moeder eindelijk naar haar woning terug kon.”
Terminale thuiszorg: zorg en een luisterend oor
Die avond voelde Jacqueline hoe moe ze eigenlijk was. “Mantelzorg is verschrikkelijk zwaar. Mijn broer en ik hadden al die tijd in het ziekenhuis ‘aan’ gestaan.” Gelukkig boden de zorgverleners van Omzorg hele goede ondersteuning. Door medische zorg, maar ook door een luisterend oor te bieden. We kregen in klare taal uitgelegd wat we de komende dagen konden verwachten. Die helderheid was fijn, zo konden we ons een beetje voorbereiden. We wisten nu dat we nog maar een paar dagen samen zouden hebben. Op aanraden van de zorgverlener ben ik steeds tegen mijn moeder blijven praten: het gehoor is het laatste zintuig dat stopt. Mijn moeder is niet meer bij bewustzijn geweest, maar ik weet dat ze het fijn vond thuis. De bekende geur deed haar goed, ze was rustig. Na een paar dagen is ze met een vredige uitdrukking op haar gezicht ingeslapen.”
Je hart volgen
Ondanks de zeer verdrietige periode die volgde, omschrijft Jacqueline op de website klanten vertellen dat ze via Omzorg een ‘superservice’ heeft ontvangen, begeleid door een prachtige score van 5 sterren. Hoe ze tot die conclusie komt? “Het is door het snelle schakelen van Omzorg dat mijn moeder in een fijne, persoonlijke omgeving haar laatste dagen kon doorbrengen. Zonder die hulp was die periode niet zo mooi geweest. Ik ben dan ook enorm blij dat we in de keuze voor Omzorg ons hart hebben gevolgd. We zijn spreekwoordelijk van de hel in de hemel beland.”
Meer lezen?
De hele recensie van Jacqueline en andere tevreden cliënten lezen? Kijk dan op de website www.klantenvertellen.nl. We vinden het natuurlijk heel fijn en leerzaam als u ook uw ervaring met de diensten van Omzorg deelt.